Labels

Tuesday 10 May 2016

barut baby

Panduan membeli barut bayi 

Terdapat 3 saiz untuk pilihan ibu-ibu iaitu:
 S- 17" x 5" (43cm x 13cm)
M- 19" x 5.5" (49cm x 14cm) 
L- 21" x 6" (54cm x 16cm) 

Sebagai panduan: 
S- newborn baby ( berat below 4.5kg) 
M-newborn ->4 months (berat below 7kg) 
L- 3 months and above ( berat above 6.5kg) 

Untuk bakal2 ibu yang belum pernah menimang cahaya mata, seelok-eloknya belilah barut baby pelbagai saiz sebab baby memang cepat membesar dan pembesarannya kadang2 di luar jangkaan kita. 
Campur2 semua saiz S, M dan L sebab kadang2 saiz S tu boleh dipakai selama sebulan sahaja atau mungkin lebih singkat dari itu dan kalau beli semua saiz M, buatnya baby terkecik masa lahir, tak boleh nak pakai pulak sebab barut terlebih besar. Kena tunggu baby besar sikit baru boleh pakai barut. 
Kadang-kadang masa di dalam pantang, baby kita pulak jenis lawas membuang...memang akan kerap menukar diaper dan juga barut. 
Mungkin 5 helai barut tidak cukup sepanjang tempoh berpantang dan seelok2nya kita memiliki dalam 15 helai barut supaya mudah ditukar ganti apabila baby kerap membuang. Lagipun tidak rugi membeli lebih sedikit sebab boleh diwariskan kepada baby yang seterusnya. 

Namun dari pengalaman, barut baby ni jarang digunakan lagi sebaik sahaja habis pantang @ baby sudah mula belajar mengiring. Apatah lagi menggunakan barut gantung; seperti mengganggu pergerakkan baby je...
Walau bagaimanapun, sebagai pembuat dan penjual; pihak kami tidaklah menghalang kerana sebahagian budaya dan adat di sesuatu tempat sangat2 menekankan penggunaan/pemakaian barut baby sehingga umur 6 bulan dan lebih.
BARUT KAMI KEBANYAKANNYA BERSAIZ BESAR   +-20"x5"

Lagipun tidak rugi membeli lebih sedikit sebab boleh diwariskan kepada baby yang seterusnya. 

Hanya sebagai panduan buat ibu2 baru, buatlah pilihan yang bijak ketika membeli. Saiz-saiz di atas juga bergantung kepada saiz bayi anda. Ini kerana bayi cepat membesar. Oleh itu, buatlah pilihan yang bijak ketika membeli. 


No comments:

Post a Comment